Hormonal dengesizlikler ruh halini, iştahı, kiloyu ve genel sağlığı önemli ölçüde etkileyebilir. Yaşlanma da dahil olmak üzere bazı faktörler kişinin kontrolünün ötesindedir. Bununla birlikte, stres ve beslenme gibi yönetilebilir öğeler de hormon düzeylerini etkileyebilir.

Endokrin sistemi, gün boyunca çeşitli işlevleri yerine getiren hormonları dolaştırır. Hormon seviyelerindeki küçük değişiklikler bile vücut üzerinde ekstra stres de dahil olmak üzere olumsuz etkilere neden olabilir. Hormon bozukluğu ile ilgili semptomlar zamanla kötüleşebilir ve hormonal dengesizlik kronik sorunlara yol açabilir.

Bazı insanlar için basit yaşam tarzı değişiklikleri yapmak hormon seviyelerini geri kazanmaya yardımcı olabilir. Bunlar arasında şu maddeleri sayabiliriz:

  1. Yeterli uyku: Uyku, hormonal denge için en önemli faktörlerden biridir. Bazı hormonların seviyeleri, uyku kalitesine bağlı olarak gün boyunca yükselebilir ve düşebilir. Düzenli olarak karanlıkta ve deliksiz bir gece uykusu, vücudun hormon seviyelerini düzenlemesine yardımcı olabilir.
  2. Geceleri fazla ışıktan kaçının: Cep telefonları veya bilgisayar ekranları gibi mavi ışığa maruz kalmak uyku döngüsünü bozabilir. Vücut bu ışığa gün ışığı gibi tepki verir ve hormonları ona göre ayarlar. Işık nedeniyle vücut melatonin hormonunu baskılayabilir. Yapay ışıklardan kaçınmak hormonları düzenlemeye ve doğal bir sirkadiyen ritmi geri kazanmaya yardımcı olacaktır.
  3. Stresi yönetin: Stresin endokrin sistem ve hormon seviyeleri ile arasında güçlü bir bağlantı olduğu bilinmektedir. Stres adrenalin ve kortizolde artışa neden olur. Bu hormonların seviyeleri çok yüksekse, genel dengeyi bozabilir ve obezite, ruh hali değişiklikleri ve hatta kardiyovasküler sorunlar gibi risklere zemin hazırlar. Bu nedenle stresi azaltmanın yollarını bulmak önemlidir. Örneğin basit bir müzik dinleme eylemi bile stresi azaltmaya yardımcı olabilir.
  4. Egzersiz: Düzenli egzersizin hormonal etkileri aşırı yemeyi önleyebilir. Kısa egzersiz seansları bile iştahı kontrol eden hormonların düzenlenmesine yardımcı olmaktadır. Ayrıca düzenli fiziksel aktivite insülin direnci, metabolik sendrom ve tip 2 diyabet riskini azaltır.
  5. Şekerden kaçının: Şekerin metabolik hastalık ve insülin direnci gibi konularda rol oynadığı bilinmektedir. Şekersiz bir beslenme yaklaşımı, insülin de dahil olmak üzere hormon seviyelerinin kontrol altında tutulmasına yardımcı olacaktır.
  6. Sağlıklı yağlar yiyin: Sağlıklı yağlar iştah, metabolizma ve dolgunluk hissi veren hormon dengesinin korunmasına yardımcıdır. Saf zeytinyağı, iştahı düzenleyen ve yağ ve proteinin sindirimini uyaran bir hormon seviyesini destekler.
  7. Bol lifli gıdalar tüketin: Lif, bağırsak sağlığında önemli bir rol oynamasının yanı sıra insülin gibi hormonların düzenlenmesine yardımcı olabilir. Lifli gıdalar sağlıklı bir kiloyu korumanıza yardımcıdır.
  8. Aşırı yemekten kaçının: Düzenli olarak aşırı yeme, uzun vadede metabolik sorunlara yol açabilir. Hatta kısa süreli aşırı yemeğin bile dolaşımdaki yağ seviyelerini değiştirdiği ve oksidatif stresi artırdığı gösterilmiştir.

 

  1. Yeşil çay için: Yeşil çay metabolik sağlığı destekler. Yeşil çayın açlığı bastırıp açlık insülin seviyelerini dengeleyebildiği gösterilmiştir. Yeşil çayın içerdiği antioksidanlar ayrıca oksidatif stresin yönetilmesine de yardımcı olabilir.
  2. Sigarayı bırakın: Sigara dumanı çeşitli hormon seviyelerini bozar. Örneğin, tiroid hormon seviyelerini değiştirebilir, hipofiz hormonlarını uyarabilir ve hatta strese bağlı kortizol gibi steroid hormon seviyelerini yükseltebilir.

Eğer hormon düzeyleriniz ve hormon bozukluğu konusunda endişeniz varsa ihmal etmeden mutlaka bir doktora danışın. Ayrıca biorezonans metodu ile insülinden ghreline pek çok hormal dengesizliğin giderilmesi mümkündür. Hormonal dengesizliklerin giderilmesinde etkili yöntemlerden biri biorezonans tedavisidir.