Kabızlık hemen herkesin hayatında birkaç kere kapısını çalmıştır. Hatta bazılarımız için yılda birkaç kere başımıza gelebilen bir durumdur. Eğer birbiri ardına gelip en az üç ay kesintisiz devam eden kabızlık probleminiz varsa bir doktorunuza başvurarak bir dizi incelemeden geçmeniz gerekir. Ancak kronik hale gelmemiş kabızlık problemi ile başa çıkmak için başta beslenme olmak üzere kendi çapınızda alabileceğiniz etkili önlemler de var. Öncelikle sindirim sistemimizi sağlıklı tutmak ve zaman zaman başımızı ağrıtan kabızlık sorunuyla başa çıkmak için beslenmemize ekleyebileceğimiz başlıca doğal gıdaları listeleyelim…

 

Kepekli tahıllar
Kinoa, esmer pirinç, siyez buğdayı, yulaf ezmesi gibi kepekli tahıllar, dışkıyı yumuşatmaya yardımcı olurlar. Böylece bağırsak hareketlerini normalleştirir, kolaylaştırır ve hatta hemoroidleri önleyebilir.

Yeşil yapraklı sebzeler
Lahana, pazı, semizotu, enginar ve ıspanak gibi koyu yeşil yapraklı yeşillikler, dışkıyı yumuşatmaya yardımcı olan ve geçirgenliklerini kolaylaştıran bir mineral olan magnezyum içerir.

Kuru meyveler
Aynı zamanda sağlıklı, besleyici ve tok tutucu besinler olarak kuru erik, kuru kayısı, kuru incir gibi meyveler, içerdikleri lif ve magnezyum ile bağırsak hareketlerini düzenlemeye yardımcıdır.

Yoğurt ve kefir
Yoğurt ve kefir, bağırsak bakterilerinin sağlıklı dengesini korumaya yardımcı olan probiyotikler içerir. Tabi ki ev yapımı ve doğal mayalanmış olmaları kaydı ile…

Chia ve keten tohumu
Bu tohumlar lif bakımından zengindir, bu da dışkıyı boyut ve şekil olarak normalleştirmeye yardımcı olur, ayrıca iltihabı hafifletmede rol oynayan iyi bir omega-3 yağ asitleri kaynağıdır. Hemoroidlerle mücadeleye de katkı sağlar.

Elma
Elmanın içeriğindeki pektin, bağırsakları uyaran ve düzenli olarak çalışmasını teşvik eden çok değerli bir bileşiktir.

Narenciyeler
Portakal, greyfurt, limon ve mandalina gibi sulu meyveler, hem pektin içeriği ile hem de bağırsaklardaki yumuşamayı sağlayan yüksek orandaki su içerikleri ile bağırsak hareketlerinizi düzenlemeye büyük ölçüde destek olur.

Tatlı kabak
Bu düşük karbonhidratlı, düşük şekerli mucize gibi besin, kabızlığa karşı kritik öneme sahip liflerle doludur. Tatlı kabak ayrıca sindirim sistemini dengede tutmak için elektrolit görevi gören bir mineral olan potasyum içerir.

Bakliyatlar
Sağlıklı bir bağırsak sistemine sahip olmak için kuru fasulye, nohut, barbunya, yeşil mercimek gibi bakliyatları haftalık beslenmeniz içinde en az iki kere yemek ya da salata olarak tüketmeye özen gösterin.

Bamya
Bilinen en etkili doğal müshillerden biri olan bamya, probiyotikler olarak tanınan iyi bakterilerin yayılmasını da teşvik eder.

Bitki çayları
Kabızlık ve buna bağlı kramplar, şişkinlikler ile mücadelede en etkili destekçiniz olacak rezene, yeşil çay, papatya ve melisa çayı sizi büyük ölçüde rahatlatacaktır. Bu çayları günde iki fincan tüketebilirsiniz.

Kabızlık neden olur?

Kabızlığı tetikleyen en önemli unsur şüphesiz ki beslenme şeklimizdir. Aç kalmak, sürekli katı gıdalar tüketmek, uzun süre uygulanan yağsız diyetler, öğün atlamak, tek tip beslenmek (örneğin her gün muz yemek bile) kabızlığı tetikleyebilir. Ayrıca hareketsiz yaşam şekli, yeterince su içmemek, sık seyahat etmek, gibi etkenler de bağırsak hareketlerimizi yavaşlatan ve kabızlığa yol açan etkenlerdir. Unutulmamalıdır ki kabızlık yalnızca yaşam şeklimize bağlı olarak gelişmeyebilir. Kimi vakalarda sindirim kanalı çeperini geçen mukoza fıtığı, kolon kanseri, sakral sinirlerin deformasyonu gibi daha ciddi hastalıkların da araştırılması gerekecektir. Bu nedenle sürekli kabızlık durumu hafife alınmamalı ve mutlaka doktora başvurulmalıdır.

Sağlıklı bir bağırsak sistemine sahip olan bireylerin günde bir kez ile haftada en az üç kez dışkılaması normal kabul edilir.